Vedligehold

Redningsvest

Kontrol af din oppustelige redningsvest – her er lidt info redningsvest

Maling

Skal du male din båd, så kan du bruge denne beregner, til at finde ud af hvor meget maling, der skal bruges – Hempel

Rens og polering

Oxalsyre tager de grimme striber, mørke farver fra søvand osv, men man bør ikke bruge det for ofte , da det kan være hårdt for gelcoat.
Husk at dække din trailer af, så den ikke kommer i kontakt med oxalsyre, det giver en hvid trailer…
Et gammelt råd er at bruge oxalsyre og winerkalk / sprit.
Winerkalken røres op i sprit til en grød. Smøres på med en svamp eller polermaskine og efterpoleres og der skylles ren med vand.
Det hele kan købes i Matas.
Der poleres bagefter med en marine voks.

Polering med UltraGlozz , se detaljeret brugsanvisning her

Fjern det gule på båden

Nemt triks med den gule pest omkring vandlinjen, Ganske enkelt toiletrens .
1. Smør på med skuresvamp, husk gummihandsker.
2. Ta en god pause
3. På med handskerne igen og brug nogle flere svampe.
4. En tur med højtryksrenser  og man er klar til at polere.
Fordelen ved toiletrens er at det er creamet ( harpic toiletrens ) og bliver hvor du påføre det. Ikke som mange andre ting, der løber af.

Trailerhåndbog Variant – Variant-2016-Trailerhåndbog-2016

Honda 130 HK 4 takt 1999:
Skulle det ske, at din motor ikke lader, kan det være fordi din sikring er gået.
Dette kan skyldes, at man har forbundet batterier forkert osv. Så når dette er rettet, og man oplever at motoren sagtens kan starte, men ikke lade ordentligt, så er det en god ide at se på sin sikring i motoren.
Der er som regel en ekstra monteret i låget.
Jeg viser lige et billede af hvor sikringen er monteret og hvad man skal gøre.
Sikringen kan blandt andet købes her . Det er position nr. 5.

På mange Honda 130 HK fra 1997-2007 sidder der formentlig et Honda main relay 38580-ZW5-004, som kan skabe problemer.
Oplever du, at din Honda motor gerne vil starte, men ikke holde tænding mere end 1 second, så er det formentlig her du skal sætte ind.
Problemet er , at det relæ med det omtalte nummer, godt kan hive fugt eller lign. ind, så med tiden kan det skabe problemer.
Ved længere tids søgen på nettet og diverse telefon opkald til ind og udland,  fandt jeg ud af, at der skulle et nyt på til min motor i 2013, da det gamle var gået i stykker og jeg oplevede problemer med tænding.
Det nye hedder 06380-ZW5-000 ( måske er der kommet noget andet på markedet siden, men dette virker )
Efter jeg har skiftet til den nye model, har der intet været med motoren.
Dette er vel egentlig en fejl , som de fleste motorer med den slags tænding kan opleve.
Selve delen var dengang pisse….. hamrende dyr her i DK, men i USA kunne den fået til 42 USD …. Så kig derover 😉
smider lige et billede af relæet.

Honda med tændingsproblemer – Problemet er nu løst -se her https://www.teamsanika.dk/honda-med-taendingsproblemer/