Mariager Fjord

Tur med Michael

Når man tager folk med på tur, som aldrig før har været med, så er det mindste og det pæneste man kan gøre, vel i bund og grund , at fange mindre end skipper…
Det andet er dårlig stil….. Stillingen Søndag d. 1-10-2017 blev 4 i båden til Michael og 2 til mig…. Men jeg er så også helt sikker på at jeg mistede den største.
Der må og skal være en løsning på de mistede fisk.
Jeg har nu talt med en som er kommet med lidt guldkorn som skal afprøves.

Den store fisker Michael – Eriversfiskeren kan man vel kalde ham.

Selv udviste jeg mådehold

HELL YA … ENDELIG FISK

Havde nogle timer til over, da et andet projekt blev flyttet.
Men hvad gør man så … Man gør jollen klar på rekord tid, pakker kun det mest nødvendige og fiser ud af døren.
Kører til Hobro , mødes med Ole Betzer Skaarup ved havnen, smider jollen i …
Hov havde jeg lige glemt at min transducermontering røg af på sidste tur… Jep… Men så blev turen bare uden ekkolod / plotter.
Men hvad gør det , når man finder fiskene uden.
Sejlede til Ørnedalsbugten og kastede løs. Ikke nogen succes.
Dagens opskrift var så dørgning ved bugten og på nordsiden omkring Sandskredet med blink, trukket over samme steder flere gange.
Ole var så beskeden at tage 3 fisk , men jeg fik min kun 2 Mariager fjord ørred , den var ikke stor men hvad gør det.
Naturligvis genudsat ….
Jeg mistede en rigtig pæn fisk lige omkring havnen, som tog gennemløberen hårdt og kontant, men desværre røg den af , faktisk så vildt, at jeg måtte dukke mig for blinket.
Nåede kun lige at have glæde af den kort, før den vendte i en stor bue og væk var den.
Status 4 i båden og 2 mistede.
Hård vind fra øst gør det ikke nemmere på fjorden.

Har haft lidt små ture til fjorden, mest for at teste en jolle / motor og så bare lidt kort fiskeri.
Så Onsdag den 19-7 tog jeg Ole Betzer med på turen igen.
Vi fiskede omkring Stenarmen, Flintekysten, Bilfrakmenteringen , Flintebugten.
Det blev til kastefiskeri og dørgning med blink.
Normalt fanger jeg aldrig noget, men denne gang var der da forbedringer.
Fiskene var på pladsen, det var helt sikkert, flere var oppe og vende i overfladen, men pludselig udspiller der sig følgende scenarie.
En fisk på et par kg, springer vildt op i vandet og laver et ordentlig plask, da den lander, tilfældigt har jeg motoren tændt og vælger derfor at bakke langsomt hen imod stedet, da det lå uden for kasteafstand.
Da vi nå hen til stedet, kaster vi over stedet og starter indspinning – Ole får sku fisken på sit møresilda blink… I et kort øjeblik stod tiden lige stiller, det der var en rigtig fin fjordfisk, med en høj gylden blank ryg, som er kort på inden den forsvinder i dybet, jeg kaster ud og kroger også selv en fisk på det hvide 12 gr. stripper blink, MEN også den fisk ( som måske var den samme ) er også kun på et øjeblik og begge må vi stå og se lidt slukøret ud..
For s…….  det var helt klart en RIGTIG fin fisk !!!! ÆV !!!!!!

Fiskeriet går i stå igen og det er tid at vende snuden hjem…
Nu skal jeg baaaaare lige på ferie og så vender jeg tilbage til pladsen igen…
Vandet ligger mellem de 18.6-20.1 grader, så det bliver rart at få det ned i temperatur igen…

Denne dag var de Ole Betzer Skaarup som var med ombord.
Udgangshavn Hobro fra morgenstunden.
Denne dag bød på mindre vind end dagen før, det betød at vi kunne koncentrere os mere om fiskeriet.
Det var klart koldere og mere overskyet end dagen før og man mærker tydeligt at Ole B. er meget kendt i fjorden, så der kom en god serie tips og tricks på bordet.
Vi prøvede en del, sejlede en del, fiskede en del, men det var svært…. igen….
Steder vi besøgte var:
Sandskredet, Ørnedalsbugten, Tornsdalsvej mod Valsgaardbæk, Strandholt, Silleborg hage, Bremslev og nordsiden hjem.
Der blev kæmpet for sagen og belønningen blev en lille ørred til Ole, taget på dørgning med 1,4 knob og en snurrebasse str. 2 .
Den svømmer naturligvis videre derude og sender bud efter sine fætre til næste tur.

Tog en tur på fjorden med min svoger.
Afgang fra Mariager havn ca. 9.30, sejlede over mod Flintebugten på Nordsiden. Fint vejr til at starte med, men det skulle senere ændre sig drastisk.
Kastefiskede med elmotoren tændt , men det gav ikke det store. På det tidspunkt var vinden i vest omkring 3 m/s.
Tog en beslutning om at trække et par blink langs fjorden, naturligvis uden om diverse fredninger osv. Endte i området omkring Vive havn, så var det jo nærliggende at sejle ind og spise frokosten i havnen.
Vinden var også begyndt at friske en del op.
Da vi kom ud igen, sejlede vi ind over det lave vand øst for havnen, hvilket resulterende i at motoren gik i bunden og der kom lidt små panik, retur til havnen igen, men der var ikke sket noget.
Nu var vinden så tiltaget til 7-8 m/s stik, lige i smasken, så vi beslutte at det måtte være det, vi ville retur mod Mariager havn… Det var så den værste tur jeg nogensinde har været på i jollen… Ik at den ikke kunne klare det, men bølger og vand slog ind over fronten og da jeg sad nede agter og styrede løjerne, var der kun en vej…. Jeg blev pisse våd !!!!! Sikke en hoppe og gynge tur, totalt RØVTUR.
Kunne ligeså godt ha dyppet min røv i en spand vand, for alt var vådt.
Fik båden på trailer og hjemad det gik.
0 tur.dk

Her er en oversigt over hvor vi fiskede. Udgangshavn Mariager.

Fisketur med min svoger.
Hård vind fra Øst besværliggjorde fiskeriet, men det kunne lige gå med den frontmonteret elmotor, som holder kursen rimeligt godt.
Der blev kastet til den store guldmedalje, flere blink blev afprøvet. Skiftede over til at trolle efter fjordens ørreder på vej retur mod Hobro.
Resultat: 1 hornfisk.

Ørnedalsbugten

Skulle en tur til Hobro, så derfor var det jo nærliggende lige at smide en stang og et par waders bag bilen, turen gik til Ørnedalsbugten, jeg besluttede mig for at prøve, at gå mod vest, ind over det lave område omkring sivende.
Fin travetur, totalt stille i vejret og solen kom frem, men mærkede ikke noget på de to timer jeg var der.
Skulle så videre, så der blev ikke fisket mere.
Ingen børsteorm i vandet underligt nok, da de havde været der et par dage i forvejen.

Salten

En god vinter og forårsplads, da der ledes varmt vand ud i fjorden, det ser lidt specielt ud, men har også den egenskab, at man kan få varmet sine fødder lidt.
Kan være en plads som er godt besøgt, specielt på de kolde dage.

Bramslev Bakker

Bramslev er en sand perle for familien.
Der er opsat bord / bænke sæt, imellem træerne, så man kan nyde sin medbragte mad.
For at komme ned til pladsen, opkræves der 5 kr. i bompenge, smid vensligt dette symbolske beløb i bøtten ved bommen.
Når man kommer ned af de stejle bakker, åbner der sig en sand perle, det er simpelthen en plads som må og skal holde fisk.
Vandet er sprit klart og der kan fiskes til venstre eller højre. Vær opmærksom på frednings zonen ved Valsgaard å.
Denne plads glæder jeg mig til at følge mere op på.

Tur med Fiskermik

Lørdag den 18-3-2017 tog klubben på tur til Mariager fjord, der havde været meldinger om fiskeri på det jævne, så turen blev sat til at starte kl.8.30 i Kongsdal havn.
Startede med at konstatere dette syn

Det var absolut ikke en del af planlægningen. Humøret faldt lidt. Men det skulle ikke stoppe os. Temperaturen lå støt på -1 grader.
Jeg kunne skrive en masse, men kort fortalt så gjorde vi alt hvad vi kunne, 4 mand afsted, med orm, blink, fluer, børsteorms gulp osv. Men absolut intet skete.
Vi fiskede Kongsdal strækket, Salten og Bremslev bakker.
Vejret endte dog med at blive ganske fint og de grillede pølser smagte ganske udemærket.

Tur til Mariager fjord

Endelig var det tid til at komme ud og fiske igen, tog turen til Mariager fjord, sammen med Ole Benzer Skaarup Fredag d. 17-02-2017.
Planen var at fiske i inderfjorden, men dette havde kong vinter sat en effektiv stopper for, flere af pladserne lå dækket af is.
Derfor besluttede vi at køre ud ad , for at finde åbent vand.
Første stop blev Kongsdal , der blev fisket på begge sider af ” kanalen” det gav lidt km i benene. Mærkede egentlig ikke noget.

Da pladsen var fisket nogenlunde af, så gik turen tilbage imod Dania, men der var lukket pga drivis, så turen gik til stykket omkring Fladbjerg, heller ingen fisk her.

Sidste stop var Ørndalsbugten ….  90 % lukket af is, blev kun til en halv time, med kast langs kysten og iskanten. Alt i alt en god dag, som helt sikkert skal gentages, så snart isen bryder.
Smider lige en lille video omkring situationen ved Ørndalsbugten… Pænt lukket til af is.
Dagens agn var flydende bombarda, langt forfang , gulp orm.
Vind: 1-2 m/s
Vand temp. :
Temp: 4 Grader
Overskyet.
Fisketid: 8-12

Da jeg jo er begyndt at fiske på Mariager fjord, syntes jeg også der skulle være en målrettet gruppe for bådfiskere, derfor har jeg oprettet Facebook gruppen Mariager fjord bådfiskeri, ved at der er mange forskellige grupper om fiskeri i fjorden , men tænkte at vi måske sammen kunne få båd gruppen op og køre .
Ikke for at stjæle medlemmer fra de andre grupper, men for at få en god bådgruppe omhandlende vores måde at fiske på.
Håber vi sammen kan være med til at gøre gruppen bedre.

Du finder gruppen her Mariager fjord bådfiskeri

Opdatering / Oprydning

Kortet over Mariager fjord er opdateret.
Der er ryddet kraftigt op flere steder på siden, hvilket betyder at noget af fjernet, specielt flere link, da flere af disse ikke har relevans for siden og ej heller blev brugt.
Jeg har forsøgt at sætte de brugbare ting, ind under hvor de egentlig burde være, så håber det er til at finde ud af.

chief hc ostergaarde

Lørdag den 22-10-2016.
Der var varslet kraftig vind over Mariager Fjord fra Nord øst , så planen om at tage jollen blev udsat og i stedet blev der fisket i waders.
Pladsen som blev valgt var Østergårde på  nordsiden af Mariager fjord. Total fed plads, som byder på blandet bundforhold, mellem sandstykker, muslinge banker og diverse badekar, som der kan fisket ud over.
Det er en lang fin strækning, hvor du både kan gå til venstre og til højre, går man mod venstre , kommer man til en pynt, hvor det også kan betale sig at fiske.
Vi havde på denne tur dog pænt meget regnvejr, som var vedvarende hele dagen, men vinden var ikke så slem som forventet, grundet at vi stod med den i ryggen og til tider lidt fra siden, så man kan stå rimeligt godt i læ.
Over på den anden side, ligger Kongsdal havn og saltværket.
Desværre holdt pladsen ingen fisk denne dag.
Vedr. Parkering, der er det af største vigtighed, at du respektere at der er parkering forbudt også selv om du holder lige ved vandet, vi missede skiltet og parkerede nede ved vandet, men blev sendt væk og det skal man respektere. Lodsejere har haft store problemer med folk der pisser, skider og smider en helvedes masse affald på deres grund, så 200 meter oppe , er der et lille indhak, hvor man kan parkere sin bil, der er ikke meget plads, men sådan er det .

Mariager Fjord

Fed dag på fjorden.
Havde på et tidspunkt fået investeret lidt i diverse snurrebasser, men må indrømme, at jeg ikke helt havde fidusen til dem, nok mest pga manglede tid og evne med dem 🙂
Men det har ændret sig i dag, fik en fin 52 cm ørred på den hvide med rød røv str 1, total konge fight på den lette 7 fods stang.
Det skal sku prøves igen.
Må vist ha købt lidt flere i andre størrelser.
Startede ved 11 tiden i Mariager Havn, der er et udemærket gratis slæbested og en grillbar ved siden af 😉
Satte i, med lygtebommen siddende på , så måtte op igen og ha den spændt af, forventningerne til dagens tur var vel stærkere end sund fornuft.
Fik endelig jollen i og kom afsted sammen med Kasper Wittrup, som ud over at være en dygtig fluefisker , også kender fjorden som sin egen bukselomme.
Vi startede med at sejle turen over til Flintegrunden, der havde vi ikke kastet mange kast, før han tog en lille fin ørred, som dog stod af igen, jeg meldte til ham, at jeg lige ville fange dens storebror, kastede 1 kast og hev ind snurrebassen ind et par gange, BANG, så sad der en fin 52 cm ørred, som gav en KONGE fight på den lette stang, den ville sku ikke med ind, men det kom den…. Den kom med hjem…. Nu har jeg ikke fanget fisk i over et år og familien elsker fisk, så skal de også ha en engang imellem.
Fiskede videre , sejlede så til høllet, hvor vi trollede med wobblere og blink, men det gav ikke noget, det var også rimelig vindstille, så det må prøves igen. Turen gik derefter til Silleborg, hvor vi sejlede jollen på land, sprang i waders og fiskede lidt der, der stod to andre flue gutter og den ene kranede seriøst fisk hele tiden….
Men ikke noget til os, det var sku for stille der, så vi sejlede tilbage til Flintebugten, der fik kasper igen en bette ørred på fluen, så videre mod Vive området, ingen fisk der, men et mindre uvejr var igang, så tilbage til Flintebugten igen, hvor han så lige kvitterede med en ørred igen…  Hans fisk lå på de 30-35 cm, men seriøst stærke fightere , som sprang fri af vandet og gav et godt show.
Hjemturen gik stille og roligt og vi landet igen i Mariager Havn, hvor jollen kom sikkert på trailer.
1 2 3 4

“Der opleves et stigende problem med ulovligt fiskeri i Mariager Fjord. Derfor sætter kommunen nu ind med en styrket indsats, hvor ulovligt fiskeri vil blive registreret og anmeldt.” – Kilde: Fjordavisen.nu

Jeg læser med glæde den artikel som Fjordavisen bringer, nu ser det endelig ud som om der kommer fokus på ulovligt fiskeri på fjorden, dette var bestemt på tide.
Det kan på ingen måde være rigtigt, at  en så smuk fjord skal ødelægges af ulovlige garn.
Så lad os se hvad politikerene kommer frem til, håber der er mening bag ordenene.

Læs artiklen her

*Billede af garn er lånt på ulnits.dk